تحلیل سیاسی؛
قدرت سیاسی مردان گچساران و بویراحمد و ترس از به قدرت رسیدن فرزندان شایسته کهگیلویه باعث انزوا و طرد نخبگان کهگیلویه از صندلی ها مدیریتی کلان استان شده است، امری که محصول آن عقب ماندگی، عدم توسعه یافتگی، عدم توجه و اختصاص بودجه و برنامه ی چشم انداز آینده برای این شهرستان خواهد بود.  
کد خبر: ۷۱۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ 25 February 2019

آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.

 

نخبه کشی فرزندان کهگیلویه در رسیدن به پست های کلان مدیریتی در مرکز استان

 

 

تابناک کهگیلویه و بویراحمد/ در روزهای اخیر که اوضاع کشور در تمامی زمینه ها دچار بحران و افول شده است، شاهد انتشار کلیپ هایی از نخبگان مهاجر ایرانی در سراسر جهان هستیم نخبگانی که زمینه ساز پیشرفت صنعت، بهداشت و اقتصاد کشور مقصد بوده اند اما همین نخبگان به وقت شکوفایی و در کشور خود هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفتند و اگر هم کسی اندک توجهی به آنها کرده بود حال شاهد پیشرفت آنها در وطن خود بوده ایم.
چرایی دلایل مهاجرت نخبگان در سطح کشور بارها در جراید مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در این یادداشت به وضعیت نخبگان در محروم ترین و در عین حال نخبه خیزترین استان کشور پرداخته می شود...
سرنوشت نخبگان در استان کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟
مهاجرت یا انزوا؛ کدام گزینه سرانجام عاقبت نخبگان در این استان است؟
در این یادداشت سعی شده است با مطالعه و پژوهش در ساختار سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی، اجتماعی و قبیله ای استان به دلایل نخبه کشی (مهاجرت،انزوا) پرداخته شود.
ساختار جغرافیایی یکی از مهمترین موارد نخبه کشی است و شاید به جرات توان گفت دلیل اصلی نخبه کشی، ساختار جغرافی درون استان است.
ساختاری چون (بویراحمد، گچساران، کهگیلویه یا بویراحمدی، گرمسیری و دیگر ساختارهای این چنینی) در سالیان اخیر به شدت در سطح استان دیده می شود و مهمترین ملاک انتخاب و شاخص شده است به طوری که شاخص هایی چون شایستگی، تجربه و تعهد، توان مدیریتی در برابر شاخص جغرافیایی رنگ باخته است و همین امر به تدریج باعث نخبه کشی چهره های شاخص استان شده است.
اکنون شاهد آن هستیم که در این سالها انشقاق بزرگی در حوزه مدیریت کلان استان بوجود آماده است و به طبع آن چهرهای نخبه و تحصیلکرده از مرکز مدیریتی استان فاصله گرفته و نتیجه آنکه نخبه کشی در تمام سطوح و زمینه ها دیده می شود.
ساختار سیاسی به تنهایی کمترین تاثیر را در موضوع مورد بحث دارد؛ اما وقتی با ساختار جغرافیایی ترکیب می شود همچون سهمی مهلک نابودی نخبگان را بهمراه دارد.
ساختار کنونی سیاست استان سبب شده است تا کسانی که اکنون قدرت قومی و قبیله ای و در نتیجه قدرت سیاسی بیشتری دارند شرایط نخبه کشی را در دیگر مناطق استان پدید آورند، وضعیتی که در زمان حال در کهگیلویه بزرگ رقم خورده و گریبان نخبگان این شهرستان را گرفته است.
مدیران توانمندی چون دکتر سید کمال الدین دولتخواه مدیر سابق بنیاد شهید شهرستان کهگیلویه و دکتر ایاز خادمی مدیر درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی دهدشت از فرزندان برومند کهگیلویه بزرگ که هر دو علاوه بر مدیریت توانمند خود در شهرستان، باعث تحول بزرگی در حوزه مدیریتی خود شده و بیشترین رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع را ادارات خود تا به امروز داشتند، فرزندان شهیدی که در کودکی سایه پدر را ندیده اند و بدون حضور گرم و مهربان پدر درس خواندند، تلاش کردند و به رشد رسیده اند.
مدیرانی فعال، خستگی ناپذیر، خدوم و مدبری که هیچگاه از امتیاز فرزند شهید بودن خود جهت رسیدن به پست های کلان مدیریتی استفاده نکرده و هرچه در توان داشتند به منصه ظهور گذاشتند.
قدرت سیاسی مردان گچساران و بویراحمد و ترس از به قدرت رسیدن فرزندان شایسته کهگیلویه باعث انزوا و طرد نخبگان کهگیلویه از صندلی ها مدیریتی کلان استان شده است، امری که محصول آن عقب ماندگی، عدم توسعه یافتگی، عدم توجه و اختصاص بودجه و برنامه ی چشم انداز آینده برای این شهرستان خواهد بود.
ساختار قومی وقبیله ای پس از ساختار جغرافیایی مهم ترین عامل نخبه کشی در شهرستان هاست؛ در چند سال اخیر به وضوح دیده می شود مدیریت ادارات و نهادهای مختلف تنها به دلیل وجود چنین ساختاری به افرادی واگذار می شود که هیچگونه شایستگی و توانی ندارند و دلیل اصلی به قدرت رسیدن آنها، تنها وجود قدرت طایفه ای است.
طوایف صاحب قدرت با استفاده از قدرت سیاسی که برگرفته از میزان جمعیت رای دهنده است، سهمی خواهی خود را از کرسی های قدرت بدست می آورند، معضلی که سبب نابودی محض نخبگان می شود.

متاسفانه نخبه کشی (مهاجرت، انزوا) در استان همچون قارچی سهمی رو به تکثیر است و بیشترین ضربه آن متوجه کهگیلویه است؛ معضلی که فقر و عقب ماندگی مردم را به دنبال دارد، مردمی که زیر بار فقر و نداری قد خم کرده اند و امید به آینده روشن و تغییر وضعیت موجود در زندگیشان رو به افول خواهد بود، وضعیتی که حال حاضر در بین سایر شهرستان های استان تنها در شهرستان کهگیلویه ملموس و قابل مشاهده است.
ساختار قدرت در این استان و عقده های منطقه ای سبب فرار سرمایه گذاران بومی شده است و این سرمایه گذاران با ساخت کارخانه ها و معادن در دیگر استان ها، اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد می کنند، در حقیقت فرار نخبه اقتصادی را در این استان نیز شاهد هستیم.

در پایان امیدوارم مسئولان و مدیران استانی مخصوصا نمایندگان صاحب قدرت با پرهیز از نگاه های تبعیض آمیز و با نگرش شایشته سالاری درهای ورود نخبگان استان بخصوص فرزندان برومند و نخبگان کهگیلویه را که به دلیل عدم قدرت جغرافیایی و منطقه ای از جرگه مدیریت بیرون رانده شده اند را بگشایند تا قطار این بلاد مظلوم بر ریل توسعه وپیشرفت قرار گیرد و نخبگان شهرستانها با استفاده از هوش وپتانسیل خود پیکر زخم دیده این دیار را مرهمی تازه کنند و قرار ماندن و جنگیدن برای آبادانی را جایگزین فرار، انزوا و افسوس کنند و کمر همت را برای توسعه با کمربندی از جنس حمایت مسئولان و خدمت به مردم ببندند.
به امید روزی که دیگر تا این اندازه و این چنین شاهد نخبه کشی فرزندان شایسته کهگیلویه بزرگ در پست های کلان مدیریتی استان نباشیم و با توان فرزندانی چون سید کامل تقوی، افشانی، مژدهی و سایرین، شاهد بازگشت عزت و افتخار به کهگیلویه بزرگ در سطح کشوری باشیم...

سید مصطفی گنجی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار